Tips bij concentratieproblemen

Problemen met de concentratie, dat is niet bevorderlijk voor onze productiviteit en onze prestaties. Als we ons niet kunnen concentreren, kan dat heel frustrerend zijn. Zeker als dit tijdens belangrijk werk, het studeren of een examen is. Gelukkig zijn er middelen die ons kunnen helpen met het langer vasthouden van de concentratie en het verbeteren van het geheugen. 

Blijf de hele dag gefocust

Tijdens een lange werkdag of tijdens het studeren is het niet gek als u uw aandacht er even niet bij kunt houden. Vermoeidheid is vaak de oorzaak van het niet kunnen focussen. Een gezonde drank zoals de Cheqio Precision drink zorgt ervoor dat u zich kunt blijven concentreren en focussen. De drank bevat ingrediënten als magnesium, vitamine B5, B6, B12 en vitamine C die ondersteuning bieden bij vermoeidheid. Zo is de Precision Drink goed voor uw concentratievermogen, uw geheugen en uw leerprestaties. Probeer ook de Cheqio Precision capsules.

Goede concentratie door een goede nachtrust

Een goede nachtrust is erg belangrijk voor onze concentratie, tijdens het slapen herstelt uw lichaam tenslotte van geestelijke en lichamelijke inspanning. Kunt u moeilijk in slaap komen? Dormeasan extra forte van A.Vogel is een natuurlijk hulpmiddel dat helpt om lekker te slapen én fris wakker te worden. Bij langdurige periodes van stress en spanning werkt Passiflora rustgevend terwijl lichaam en geest toch fris blijven. Ideaal tijdens (rij)examens of een tandartsbezoek.

Geheugen verbeteren met Ginkgo Biloba

Heeft u veel moeite met dingen onthouden of lukt het concentreren niet? Om uw geheugen te verbeteren en beter te kunnen focussen kunt u een Gingko Biloba supplement gebruiken. Ginkgo Biloba ondersteunt de bloedcirculatie en doorbloeding van de hersenen, wat een gunstige invloed heeft op het geheugen en concentratievermogen. Cogniton Focus bevat het extract van Ginkgo Biloba, vitamine D3 en het mineraal selenium.

Verstoorde melatonine aanmaak

Melatonine is een stofje dat ons lichaam in de avond aanmaakt in de pijnappelklier. We hebben dit stofje nodig om ons slaperig te voelen. De Melatonine aanmaak kan onder andere verstoord worden door blootstelling aan blauw led licht van digitale apparaten. Als uw melatonine aanmaak uit balans is, kunt u blauw led licht in de avond dus het beste vermijden. Somnidiol CBD S1 van Neo Cure bevat een combinatie van melatonine, Cannabis Sativa Extract en vitamine B6 wat ondersteunt bij een verstoord slaapritme.

Concentratie verbeteren

Naast slaaptekort en vermoeidheid kunnen nervositeit of angstgevoelens uw concentratie en geheugen beïnvloeden. Supplementen die het L-theanine extract bevatten kunnen ondersteuning bieden bij concentratieproblemen, angstgevoelens en slapeloosheid. L-theanine is een wateroplosbaar aminozuur dat wordt gewonnen uit groene of zwarte thee. Wanneer L-theanine wordt opgenomen door uw lichaam heeft het een kalmerende werking en ondersteunt het bij de vermindering van angsten en stress, zonder een suf of slaperig gevoel. Ook heeft het een positief effect op het geheugen. De Geheugenformule van Vitakruid is een supplement dat L-theanine bevat.

Magnesium bij stress en concentratie

Bent u extra gevoelig voor prikkels en ervaart u veel stress? Tijdens stressvolle periodes verbruikt ons lichaam meer magnesium. Dit grote verbruik kan ervoor zorgen dat we sneller geprikkeld raken, emotioneel zijn en ons niet goed kunnen concentreren. Magnesium is namelijk niet alleen belangrijk voor de vorming van botten en spieren, maar ook voor de overdracht van prikkels. Magnesium is niet van nature in ons lichaam aanwezig, we moeten het dus uit voeding halen. In tijden dat u zich veel moet concentreren en focussen kan een magnesium supplement ondersteuning bieden.

Tips voor een langere focus en betere concentratie

Brainwave muziek

Heeft u veel last van omgevingsgeluid tijdens het studeren of werken en kunt u hier lastig aan ontsnappen? Dan kunt u ervoor kiezen om te luisteren naar brainwave muziek of klassieke muziek. Brainwave is speciale muziek die uw hersengolven positief kunnen beïnvloeden en ervoor kunnen zorgen dat u zich beter kunt concentreren of ontspannen. Heeft u een andere persoonlijke voorkeur, probeer dan naar muziek te luisteren zonder vocalisten, dat leidt nameijk af. Helemaal geen fan van muziek tijdens het werken, maar wilt u wel af van storend omgevingsgeluid? Denk dan aan oordopjes die het geluid voor u dempen.

Tijd techniek 

Het kan soms lastig zijn om aan een bepaalde werktaak te beginnen en geconcentreerd te blijven. Probeer dan eens de pomodoro techniek. Voor deze techniek heeft u alleen pen en papier en een timer nodig. U schrijft aan het begin van uw werk- of studiedag alles op wat u moet doen. Dit verdeelt u in blokken van 25 minuten. Voor iedere onderwerp/taak neemt u 25 min en neemt daarna 5 minuten pauze. Dit doet u 4 keer, iedere keer met een andere taak. 25 minuten werken aan de taak en dan, 5 minuten pauze. Na een blok van 4, neemt u 20 tot 30 minuten pauze. Op die manier zorgt u ervoor dat u écht geconcentreerd met 1 taak bezig bent.

Meditatie of yoga

Meditatie of yoga kunt u op ieder moment van de dag toepassen om uw hoofd even rust te geven, maar ook om uw concentratie te verbeteren. Mediteren helpt bij het verbeteren van onze concentratie doordat we onze hersenen trainen om sneller in de concentratie stand te komen. Bent u nog niet bekend met Yoga of meditatie? Tegenwoordig zijn er veel apps die u de beginselen van mediteren en yoga kunnen leren.

Hoofd leegmaken

Het lijkt ouderwets, maar opschrijven wat belangrijke taken zijn en wat er allemaal precies moet gebeuren werkt wel! Bij het opschrijven van dingen maken we niet alleen heel duidelijk voor onszelf wat er gedaan moet worden, ons hoofd wordt ook nog eens leeggemaakt en dat creëert meer ruimte voor concentratie.

Voeding

Om uw concentratie en focus te verbeteren is het goed om te beginnen bij de basis. Naast nachtrust, heeft voeding ook invloed op uw mentale staat. Het is goed om gezond te eten en te kiezen voor voeding rijk aan gezonde vetten. Een goede aanvoer van vetten is belangrijk voor uw hersenen. Kies daarom voor aanvulling van uw voeding voor bijvoorbeeld vis, bessen, noten en zaden, Pure chocolade, groenten.