Bestel nu
0
€ 0,00

Doe mee met de

Spice up Challenge

Geef uw spijsverterig een boost

spice up challenge logo

Wist u dat uw spijsvertering invloed heeft op uw algehele gezondheid? Een gezonde spijsvertering kan dus een grote en positieve invloed hebben op uw dagelijks leven. Wilt u graag een gezonde spijsvertering maar weet u niet goed hoe u dit kunt bereiken? Doe dan mee met de Spice up Challenge. Dit is een online programma van de Maag Lever Darm Stichting dat u binnen vier weken helpt meer balans te krijgen in uw spijsvertering. Dat is niet alleen goed voor uw buik, maar voor uw gehele gezondheid!


Tijdens dit online programma gaat u aan de slag met drie hoofdingrediënten voor een gezonde spijsvertering:


• Gezonde voeding

• Beweging

• Ontspanning

aanmeld button

Meld u snel aan voor de Spice up Challenge, want de eerste 30 aanmeldingen ontvangen het gedrukte werkboek 'Spice up je spijsvertering' van de Maag Lever Darm Stichting!* 

Laat uw vraag beantwoorden door een spijsverteringsexpert

Bent u geïnteresseerd in de werking van de spijsvertering en heeft u hierover een prangende vraag? Stel uw vraag dan anoniem via dit formulier. Uw vraag wordt dan doorgestuurd naar Gezondheidsvoorlichter Marianne Rook van de Maag Lever Darm Stichting. Het antwoord op uw vraag kunt u in de week van 3 oktober 2021 terugvinden op deze pagina.

Tips & tricks voor een gezonde spijsvertering

  • Eet gezond

    Vermijd grote, zware of te vette maaltijden

    • Wees zuinig met koffie, alcohol en frisdrank met prik

    • Eet vezelrijk eten, zoals volkoren brood en veel groenten

    • Schakel een diëtist in wanneer u een te hoog gewicht heeft

  • Strek regelmatig uw rug

    Veel mensen staan er niet bij stil dat de lichaamshouding effect kan hebben op de spijsvertering. Besteed aandacht aan een rechte, ontspannen rug. Een juiste houding tijdens het zitten en tijdens het staan is erg belangrijk voor uw algehele gezondheid. Veel mensen hebben de neiging om hun nek, schuders en rug te spannen en hun rug te krommen. Dit kan leiden tot rug-, hoofd- en nekklachten maar heeft ook invloed op uw spijsvertering. Een gespannen en kromme rug limiteert namelijk de vrijheid van uw spijsverteringkanaal. Bij een rechte houding hebben uw maag en darmen meer bewegingsvrijheid. Een ontspannen houding heeft ook een positief op de werking van uw maag en darmen.

  • Doe een ademhalingsoefening

    Wist u dat uw maag en darmen heel gevoelig zijn voor stress? Daarom is het belangrijk om regelmatig uw stress uit uw lichaam te halen. Een effectieve manier is deze mini-meditatie. Sta rechtop, spreid uw armen en adem diep in en uit richting uw onderbuik. Houd dit 3 minuten vol. Probeer bij elke ademhaling de spanning uit uw lichaam te ademen.

  • Bewegen maakt fit

    Bewegen bevordert de bloedsomloop. Vandaag de dag hoeven we steeds minder te bewegen. De auto, trein of taxi staat klaar. Onze vrije tijd brengen we veel zittend door. Denk maar aan tv kijken of achter de computer zitten. Toch zijn er slimme manieren om in uw dagelijkse leven wat meer te bewegen. Neem de trap in plaats van de lift, laat de auto staan als u ook kunt fietsen en ga even lopen als u moet bellen. Bewegen ontspant en bevordert de bloedsomloop en dat kan ook een positief effect hebben op uw spijsvertering.

  • Vergeet niet om goed te kauwen

    Wist u dat u eigenlijk 30 keer zou moeten kauwen voordat u iets doorslikt? De vertering begint namelijk al in uw mond met behulp van enzymen in het speeksel. Door goed te kauwen helpt u niet alleen uw maag, maar zo krijgen uw hersenen ook sneller het seintje dat u voldoende heeft gegeten. Probeer niet te snel te eten en vermijd afleiding tijdens het eten zoals uw telefoon of het kijken van een serie.

  • Start de dag met een glas water

    Komt uw spijsvertering ’s ochtends langzaam opgang? Begin dan de ochtend met een groot glas (lauw) water met citroen. Dit activeert uw maag en darmen en is bovendien goed voor uw immuunsysteem. Vergeet niet de rest van de dag ook goed te drinken. u heeft elke dag 2 tot 3 liter water nodig!

  • Volg het natuurlijk ritme van uw maag

    Uw maag houdt van ritme en regelmaat. Onderschat het bioritme van uw maag daarom niet. Eet uw ontbijt, lunch en avondeten zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen.

  • Wees voorzichtig als u op vakantie bent

    U bent met vakantie, maar uw maag speelt op. Dat kan komen omdat uw maag niet gewend is aan het buitenlandse eten. Bijvoorbeeld omdat het vetter is of meer gekruid. Maar wist u dat het ook kan komen door hoge temperaturen en/of ijskoude drankjes? Ga dus niet in de volle zon zitten en drink een koud drankje langzaam op met kleine slokjes.

  • Hulp bij maag- en darmklachten

    Heeft u toch last van maag- of darmklachten? Dan kunt u Iberogast¹ proberen. Door de combinatie van 9 verschillende heeft Iberogast een regulerende werking op uw gehele maag- darmpassage voor een gezonde spijsvertering. Iberogast verlicht effectief maag- en darmklachten zoals:


    • Maagkrampen

    • Darmkrampen

    • Maagpijn

    • Vol gevoel

    • Misselijkheid

    • Dyspepsie

    • Maagzuur


    ¹Iberogast is een geneesmiddel, lees voor gebruik de bijsluiter.

vrouw staat op grasveld in de zon

Ondersteuning

bij maag- en darmklachten¹

Bestel direct
  • IberoLax Poeder Sachets 10ST

    9,99

  •  
  • IberoLax Poeder Sachets 20ST

    14,99

  •  
  • Iberogast Druppels 20ML

    7,70

  •  
  • Iberogast Druppels 50ML

    16,59

  •  

*U meldt zich bij de Maag Lever Darm Stichting aan voor de Spice up Challenge. Uw gegevens worden daarom gedeeld met de Maag Lever Darm Stichting. De challenge bestaat uit een online programma welke u via uw opgegeven e-mailadres zult ontvangen. De eerste dertig mensen die zich aanmelden voor de challenge zullen een gratis Spice Up werkboek ontvangen. Hiervoor neemt de MLDS persoonlijk contact met u op. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.


¹Geneesmiddel, lees voor gebruik de bijsluiter.`